اخبار داخلی
شماره: 3285
1392/05/03 - 11:08
موفقیت محققان کشور در انتقال دارو به سلول‌های سرطانی با نانوذرات

پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس با استفاده از نانوذرات حاوی داروی ضد سرطان، موفق به تولید یک سامانه جدید ‏دارورسانی هدفمند شدند که دارو را به بافت آسیب دیده منتقل می‌کند.

به گزارش بنیان، این محققان در این پژوهش، ابتدا نانو ذرات آلبومینی حاوی داروی ضد سرطان 5-فلورویوراسیل را تولید و سپس به منظور رسانش مؤثر ‏داروی مذکور به محل سلول‌های سرطانی، یک پادتن تک دودمانی ضد ‏MUC1‎‏ به نام ‏PR81‎‏ به سطح نانوذرات به صورت ‏کووالانسی متصل کردند.
 
اتصال پادتن به سطح نانوذرات حاوی دارو این امکان را فراهم می‌آورد تا دارو به طور اختصاصی به محل ‏سلول‌های سرطانی رسانده شود و آسیب رسیدن به بافت‌های سالم به حداقل برسد.
هدف از انجام این پژوهش تولید یک سامانه جدید دارورسانی بر پایه نانوذرات آلبومینی است که ‏جهت رسانش هدفمند داروهای ضد سرطانی به سلول‌های هدف است. این سامانه ‏می‌تواند برای بارگذاری انواع مختلفی از داروهای ضد سرطانی مانند دوکسوروبیسین و پکلیتاکسیل نیز مورد استفاده قرار گیرد. ‏مزیت اصلی این سامانه رسانش هدفمند دارو به محل آسیب دیده است.
 
نتایج این تحقیقات منجر به تولید و تأیید کارایی یک سامانه جدید دارورسانی بر پایه نانوذرات آلبومینی شد که می‌تواند برای ‏رسانش انواع مختلفی از داروهای شیمی درمانی سرطانی مورد استفاده قرار گیرد.‏
پایان مطلب/
©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved